onsdag 7 januari 2009

Back to work!

Idag har jag börjat jobba igen. Delade meningar om det faktiskt. Tråkigt att slappedagarna med sena nätter och låånga sovmorgon är över men samtidigt ska det bli så skönt att få komma igång igen. Känner att man behöver få lite rutin på vardagen. Jag kommer att gå tillbaka nu till mina 68% och sluta halv 2 om dagarna. Jag vet, det är inte så mycket men alltid något. Jag har även pratat med de på mitt gamla jobb och talat om att jag tyvärr ej kommer kunna jobba där så mycket längre. Kände att jag inte klarade av att jobba både i Kiaby på skolan 8-13.30 mån-fre sen även timmar på almhaga. Ibland körde jag direkt från det ena jobbet till det andra samt att jag även kunde få jobba på helgerna. Har man familj och hus så måste man få vara ledig lite också. Känns konstigt nu men det går säkert över, vi kommer fixa ekonomin ändå.

Har inte hunnit uppdatera här på ett par dagar. Det har inte hänt något särskilt. Vi har fortsatt på spårträningen och den går bara bra.

Idag har vi tränat lite lydnad bara. Vi har en hel del snö här och jag funderar på hur bra det är att spåra i snö med en så grön hund, och matte? Lydnadsmässigt har vi börjat jobba med hans markering av spårapporter, har valt att träna in det utanför spåret. Vi kommer att köra med liggmarkering. Detta gör jag för att dels slippa att han tuggar på pinnarna och sen tycker jag att det är snyggast :)

Vi tränade även lite på skallet. Vill lära in det nu så att vi kan lägga in det i söket. Funderar på att man kanske i framtiden skulle testa på någon liten tävling i det, hade kunnat vara roligt att testa :).

I vardagen har Jagge blivit en liten terrorist. Allt som går in i hans mun ska DÖDAS! Han har i sönder allt han kommer åt, filtar, skor, mattor kläder, ALLT! Detta har börjat driva matte till vansinne nu faktiskt. Han passar givetvis på att göra det när vi inte ser honom. Ska köpa hem ett stort gäng med ben nu så kanske han kan hålla sig till det, ont om den varan i huset för tillfället. Är MYCKET tacksam för tips på hur jag kan bli av med detta irriterande beteende. Annars är han helt PERFEKT!

God natt!

3 kommentarer:

  1. Så är det att ha en bra hund med rejäl kamplust! Han behöver få utlopp för den energin, ett sätt att hjälpa till är givetvis att ge honom leksaker, gosedjur , trossar, kampduttar, saker som han FÅR bita, slita och dra i, mer motion så han blir trött i kroppen OCKSÅ,inte bara huvudet:) Kampa själv, och tänk på det där med att skifta in till fullbett, ge vinst när han drar rakt bakåt, tänk på byteshanteringen EFTER att han vunnit...det är också en träning och en grund till skyddet. Lär honom bita-släppa-falla in i bevakning på dig själv, det tröttar ...kram på dig:)

    SvaraRadera
  2. Och en sak till, orkar du inte passa onom hela tiden och han stjäl saker så får du väl sätta honom bakom kompostgaller med ett grisöra eller nåt så han får varva ner...:)

    SvaraRadera
  3. Jag har anmält mig till Jonas läger:) du funderade ju på att åka? Första lägret var fullt, men det andra fanns platser kvar:)
    Kram

    SvaraRadera