tisdag 29 september 2009

Motivations virus?

Vilken motivation jag har drabbats av! Var ledig minut jag fått de senaste dagarna har jag tillbringat med att träna hund. Det är super kul! Tipset vi fick ang Jaggers trängande under linförigheten verkar funka bra. Här har vi dock hh negativa sida, lika snabbt de lär sig bra saker lika snabbt går det att lära sig fel beteende. Och har en känsla av att det kommer ta lååång tid att träna bort det. Skam den som ger sig!

En del spårande har det blivit, mest mkt korta motivationsspår. Han har lite problem med upptaget men när han väl fått upp det spårar han som en gud! Idag spårade vi samtidigt som några körde skydd ca 50 m bort, Jagger lyfte inte ens på huvudet. Nu kommer vi att köra mkt korta spår utan vinklar och när han klarar av dessa och tar upp spåret bättre lägger vi till lite vinklar igen.

Ibland förvånas man över dessa hundar. Stod och pratade med ett par stycken på klubben idag samtidigt som Jagger fick springa runt och kolla läget. Helt plötsligt upptäcker han en skyddsarm som han tyckte verkade jätte spännade, konstigt att bland alla saker som låg där så var det just den som intresserade honom. Kanske ska påpeka att Jagger aldrig sett en sådan innan, därför förvånar det mig att han blev så intresserad. Sen fick han även testa den och nu kommer han väl aldrig passera en sådan lungt igen :) Det verkar som om att han skulle passa i skyddet och det känns skönt att höra, även om det kanske aldrig blir något så är det ändå skoj att veta att om man vill så finns troligtvis möjligheten där.

Det hade varit jätte skoj att få möjligheten att vara med och få träna och tävla i svenskskyddet men det krävs en hel del träning, mkt mer än den jag lagt ned så här långt. Men vi får se, nu väntar spåret och troligtvis lite sök också, måste ta mig i kragen och köra ut och titta på när de tränat sök. Fick förfrågan om jag ville figga på en söktävling i Åhus på söndag, hade varit super skoj men Liam ska ner och tävla i Tomelilla så jag kommer att tillbringa helgen där.

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa om eran träning! Jag är också motiverad, vi får hoppas det håller i sig när kylan kryper på! :-D

    Ta hand om er så ses vi!

    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jomenvisst var Lina där.

    Fast jag tycker att du också borde följa med nästa gång. 3 holländare på samma läger vore något ;). Dessutom är det superkul och duktiga figuranter.

    SvaraRadera