söndag 21 juni 2009

Det där med att lägga träningen på hyllan...

...har inte funkat så bra. Konstigt, när jag väl bestämmer mig för att sluta pressa mig ut och ta ett träningspass så kan jag inte låta bli.

Igår åkte jag och Sandra ut till Åhus bk för att se lite hur deras träningsbana såg ut och låta hundarna träna lite på en bana de inte kunde utantill. Passade på att köra det lite tävlingsmässigt och se hur Jagger och jag reagerar när någon står och komenderar oss. Lät även en kille komma fram och kolla tänderna, detta hade jagger inga som helst problem med han satt bara lite snopet kvar bredvid mig. Träningen gick helt okej, Jagger reagerade knappt alls på att där fanns fler på banan. Dock finns där en hel del att fin putsa på som jag inte märkt av direkt när vi tränar annars. Han är seg både i sina läggande och sättande, har så svårt att få in farten där. Det är väl bara till att fortsätta träna.

Framförgåendet börjar gå riktigt bra nu, det är bara matte som ska lära sig att inte gå för snabbt fram. Jag blir lätt lite väl ivrig :) Hopp över hinder funkar sådär, han hoppar över och sätter sig men väldigt långt ut åt höger. Det är väl bara till att gå tillbaka i träningen och se till att han hoppar och springer rakt ut.

Idag har vi även varit ute och spårat lite. Har lagt fokus på apporterna. Testade tidigare att lägga ut dem i spåret och se vad han gjorde, han brukar alltid komma in med det han hittar till mig. Det gjorde han däremot inte när han spårade, han tog bara upp dem och spårade vidare. Nu har jag istället testat att lägga ut snusdoser som jag lagt godis i, gjorde så med min andra hund och hon fattade väldigt snabbt. Vill att han ska liggmarkera dem. Vi får se vad vi kan åstadkomma med detta :).

Ha en bra dag, nu ska jag till jobbet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar